[-]
جعبه پيام
» <سروان رنو> نگاهی به فیلم نشانی از شر ( اورسن ولز ) ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...https://cafeclassic5.ir/showthread.php?tid=46&pid=4539
» <رابرت> متأسفانه "علی‌اصغر رضایی‌نیک" صداپیشه مکمل‌گو بر اثر سکته قلبی درگذشت. نمونه مصاحبه و خاطراتش: https://www.aparat.com/v/tTSqn
» <سروان رنو> مانند بهار و نوروز , سالی نو را به امید بهتر شدن و شکوفا شدن آغاز می کنیم [تصویر: do.php?imgf=org-685bcf6ba2581.png]
» <mr.anderson> سال نو همه هم کافه ای های عزیز مبارک! سال خوب و خرمی داشته باشید!
» <rahgozar_bineshan> سالی پر از شادکامی و تن درستی و شادی را برای همه دوستان آرزومندم!
» <BATMAN> به نظرم شرورترین شخصیت انیمیشنی دیزنی اسکاره/ چه پوستر جذابی! https://s8.uupload.ir/files/scar_vrvb.jpg
» <جیمز باند> من هم از طرف خودم و سایر همکاران در MI6 نوروز و سال نو را به همه دوستان خوش ذوق کافه شاد باش میگم.
» <ریچارد> سلا دوستان.گوینده بازیگراورسولاکوربیرودرسریال سرقت پول کیست
» <ترنچ موزر> درود بر دوستان گرامی کافه کلاسیک ، فرا رسیدن بهار و سال جدید را به همه شما سروران شادباش میگم و آرزوی موفقیت را در کار و زندگی برایتان دارم
» <دون دیه‌گو دلاوگا> در سال گذشته بنده کم‌کار بودم در کافه، ولی از پُست‌های دوستان خصوصاً جناب رابرت و کوئیک و "Dude" بسیار بهره بردم. تشکر و بیش باد!
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیلمنامه ( ScreenPlay )
نویسنده پیام
هستی گرا آفلاین
.
*

ارسال ها: 11
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
اعتبار: 3


تشکرها : 47
( 111 تشکر در 11 ارسال )
شماره ارسال: #1
فیلمنامه ( ScreenPlay )

 .

.

.

"در این جستار با همراهی دوستان به فیلمنامه و موضوعات پیرامون اون می پردازیم."

 .

.

.

فیلمنامه ( ScreenPlay )

فیلمنامه یا سناریو ، متنی است شامل شخصیت ها ، ماجراها و هر آنچه در فیلم روی خواهد داد به صورت یک دستور العمل ، که توسط فیلمنامه نویس یا فیلم نامه نویسان نوشته می شود. فیلمنامه معمولا شامل تمام جزئیات صحنه ، گفت و گو ، کنش و گاه حتی موقعیت و زاویه دوربین است.

فیلمنامه با رمان و نمایشنامه فرق دارد. در رمان، ماجرا می تواند در ذهن شخصیت رخ دهد اما در فیلمنامه باید به صورت عینی تصویر و دیده شود. در نمایشنامه، ماجرا روی صحنه و در صحنه ای که سه دیوار دارد رخ می دهد و مخاطب در جای دیوار چهارم می نشیند و به زندگی و حرف های شخصیت های نمایش گوش می دهد اما در سینما این محدودیت وجود ندارد و هر بار که زاویه دوربین تغییر می کند، در حقیقت زاویه دید تماشاگر نیز همراه با آن تغییر خواهد کرد



فیلمنامه نویس ( ScreenWriter - Scenarist )

کسی که مسئول نوشتن تمام یا بخشی از فیلم نامه فیلم است. گاه یک نفر تمام فیلم نامه را می نویسد ، گاه هم چند نفر به طور مشترک فیلم نامه را آماده می کنند.

 گاهی فیلمنامه نویس ، با فرستادن فیلمنامه ای ( به دلخواه خود ، فیلم نامه ای نوشته) به نماینده ، خود پیشقدم می شود و این نماینده آن را به یک تهیه کننده مستقل یا یک شرکت فیلم سازی جهت ملاحظه ارائه می کند. ولی یک فیلمنامه نویس با تجربه با یک تهیه کننده در یک جلسه توجیهی ملاقات می کند و چند طرح را که قابل تبدیل به فیلمنامه هستند پیشنهاد می کند. و پس از مورد قبول واقع شدن پیشنهادش آن طرح را به فیلم نامه بدل می کند. گاهی هم تهیه کننده ، طرحی برای فیلم دارد و فیلمنامه نویس را برای پروراندن آن استخدام می کند. مورد آخر به ویژه هنگامی رخ می دهد که تهیه کننده ای که همیشه در جستجوی طرح است ، حقوق یک رمان یا نمایش نامه را می خرد و از فیلمنامه نویس می خواهد که از روی آن یک اقتباس سینمایی ارائه دهد.

 

 

 انواع فيلمنامه

 

فیلمنامه سریالی

فيلمنامه اي است كه تقريباً همه عناصر فيلمنامه بلند را درون خود دارد، اما به  صورت جزئي تفاوت دارد. اين نوع فيلمنامه از نظر زماني هيچ محدوديتي ندارد. ميتواند چند قسمت يا دويست، سيصد، يا ... قسمت باشد. از لحاظ موضوع برخلاف فيلمنامه سينمايي، که صرفاً يك موضوع يا قصه فرعي دارد، اين فيلمنامه ميتواند چندين موضوع و قصه فرعي به را صورت مستقل يا بطور موازي پي بگيرد. ميتواند شخصيتهاي فرعي فراواني داشته باشد. ازآنجا كه اين فيلمنامه براي توليد كار تلويزيوني در نظر گرفته ميشود، و رسانه تلويزيون خصوصياتي متفاوت با سينما دارد. ( از جمله اين تفاوت ها ميتوان به تمركز مخاطب در سالن تاريك سينما و عدم آن تمركز درون خانه و مقابل تلويزيون اشاره كرد) اين فيلمنامه ميتواند ريتمي كندتر از ريتم سينما داشته باشد. يعني اگر در فيلمنامه سينمايي هر صفحه را معادل يك دقيقه فرض ميكنيم، در كار تلويزيوني ميتواند هر صفحه از فيلمنامه برابر با يك دقيقه و سي ثانيه باشد .

 

فیلمنامه مستند 

فیلمنامه مستند نیز می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. این قالب بیانی از فیلمنامه قالبی است که به بیان موضوع خود بدون دخالت تخیل نویسنده می‌پردازد. در این قالب نویسنده بر اساس تحقیقی که درباره موضوع و سوژه انجام داده است، دست به نگارش فیلمنامه می‌زند. این فیلمنامه می‌تواند بر اساس موضوعی باشد. و یا هر چیز دیگری از جمله وقایع طبیعی (سیل، زلزله، آتش سوزی و ...) یافته‌های علمی و پزشکی، طبیعت و جانوران، پدیده‌های اجتماعی (جنایات، طلاق،...) و جنگ‌ها و مبارزات مردمی. در فیلمنامه مستند نویسنده از تخیل خود استفاده چندانی نمی‌کند. اما او می‌تواند با تحقیقی جامع و کامل، و بر اساس توان، مهارت و سلیقه خود کار را از یک گزارش ساده و سطحی به یک اثر هنری زیبا و به یادماندنی تبدیل کند.

 

فیلمنامه اقتباسی

به فيلمنامه اي گفته ميشود از كه روي متن ادبي يا يك اثر هنري با محتوايي مشابه اقتباس شده باشد .

فیلمنامه های اقتباسی که منبع اصلی الهام قصه های آنان در خارج از ذهن و تصور فیلمنامه نویس های آنان قرار دارد، بیشتر از فیلمنامه های اصیل و اورجینال هستند. بسیاری از فیلمنامه نویسان جوان و قدیمی ترجیح می دهند از منابع مختلفی مثل کتاب های پرخواننده، قصه های کوتاه، نمایش های صحنه ای، فیلم های دیگر و مقالات و اخبار روزنامه ای به عنوان منبع الهام خود کمک بگیرند

 

فیلمنامه غیر اقتباسی یا اورجینال

 فیلمنامه اورجینال به فیلمنامه ای گفته می شود که موضوع و داستان آن اورجینال و زاییده ذهن یک نویسنده یا فیلمنامه نویس باشد و از جایی گرفته نشده باشد، مثل فیلمنامه فیلم «همشهری کین» ساخته اورسون ولز که نوشته خود اورسون ولز است و از روی داستان یا کتاب خاصی ساخته نشده است

 

فیلمنامه بلند(سینمایی)

فیلمنامه بلند متنی است برای فیلمی که شروع، میان و پایان مشخصی دارد. این متن معمولاً حدود دو ساعت فیلم را شامل می‌شود. سید فیلد مدرس فیلمنامه‌نویسی معتقد است فیلمنامه سینمایی باید صد و بیست صفحه باشد؛ و بر همین اساس فرمولی را برای ساختار این نوع از فیلمنامه ارائه داده است. اما کم نیستند فیلم‌هایی که زمانی حدود نود دقیقه (معادل نود صفحه) دارند. یا فیلم‌هایی سینمایی با زمانی بیشتر، مثلاً دویست و ده دقیقه. اما به هر حال فیلمنامه سینمایی از نظر زمانی بیشتر از هفتاد دقیقه است. در حالی که از لحاظ ساختاری نیز بر خلاف فیلمنامه کوتاه از موضوعی فرعی که رابطه‌ای تنگاتنگ با موضوع اصلی دارد، بهره می‌جوید. این موضوع یا داستان فرعی کمک می‌کند که موضوع اصلی بهتر معنا یابد و گیراتر و پررنگتر جلوه نماید. فیلمنامه بلند نیز می‌تواند گفتگو (دیالوگ) داشته باشد، یا فاقد آن باشد.

 

فیلمنامه کوتاه

فیلمنامه کوتاه به فیلمنامه‌ای گفته می‌شود که حداکثر حدود ۳۰ صفحه باشد. یا به طور کلی از فیلمنامه بلند که حداقل ۷۰ صفحه است کمتر باشد.1

 

 

+++

 

دانلود:

دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا به زبان پارسی

دانلود فیلمنامه ی کازابلانکا زبان اصلی

 

 

+++

 

 لیست 101 فیلمنامه برتر از دید «انجمن نویسندگان آمریکا - غرب»._2

 به گمانم فقط 85 و 87  آمریکایی نیستن.

1.

CASABLANCA 
Screenplay by Julius J. & Philip G. Epstein and Howard Koch. Based on the play "Everybody Comes to Rick's" by Murray Burnett and Joan Alison

2.

THE GODFATHER 
Screenplay by Mario Puzo and Francis Ford Coppola. Based on the novel by Mario Puzo

3.

CHINATOWN 
Written by Robert Towne

4.

CITIZEN KANE 
Written by Herman Mankiewicz and Orson Welles

5.

ALL ABOUT EVE 
Screenplay by Joseph L. Mankiewicz. Based on "The Wisdom of Eve," a short story and radio play by Mary Orr

6.

ANNIE HALL 
Written by Woody Allen and Marshall Brickman

7.

SUNSET BLVD. 
Written by Charles Brackett & Billy Wilder and D.M. Marshman, Jr.

8.

NETWORK 
Written by Paddy Chayefsky

9.

SOME LIKE IT HOT 
Screenplay by Billy Wilder & I.A.L. Diamond. Based on "Fanfare of Love," a German film written by Robert Thoeren and M. Logan

10.

THE GODFATHER II 
Screenplay by Francis Ford Coppola and Mario Puzo. Based on Mario Puzo's novel "The Godfather"

11.

BUTCH CASSIDY AND THE SUNDANCE KID 
Written by William Goldman

12.

DR. STRANGELOVE
Screenplay by Stanley Kubrick and Peter George and Terry Southern. Based on novel "Red Alert" by Peter George

13.

THE GRADUATE 
Screenplay by Calder Willingham and Buck Henry. Based on the novel by Charles Webb

14.

LAWRENCE OF ARABIA 
Screenplay by Robert Bolt and Michael Wilson. Based on the life and writings of Col. T.E. Lawrence

15.

THE APARTMENT 
Written by Billy Wilder & I.A.L. Diamond

16.

PULP FICTION 
Written by Quentin Tarantino. Stories by Quentin Tarantino & Roger Avary

17.

TOOTSIE 
Screenplay by Larry Gelbart and Murray Schisgal. Story by Don McGuire and Larry Gelbart

18.

ON THE WATERFRONT 
Screen Story and Screenplay by Budd Schulberg. Based on "Crime on the Waterfront" articles by Malcolm Johnson

19.

TO KILL A MOCKINGBIRD 
Screenplay by Horton Foote. Based on the novel by Harper Lee

20.

IT'S A WONDERFUL LIFE 
Screenplay by Frances Goodrich & Albert Hackett & Frank Capra. Based on short story "The Greatest Gift" by Philip Van Doren Stern. Contributions to screenplay Michael Wilson and Jo Swerling

21.

NORTH BY NORTHWEST 
Written by Ernest Lehman

22.

THE SHAWSHANK REDEMPTION 
Screenplay by Frank Darabont. Based on the short story "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption" by Stephen King

23.

GONE WITH THE WIND 
Screenplay by Sidney Howard. Based on the novel by Margaret Mitchell

24.

ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND 
Screenplay by Charlie Kaufman. Story by Charlie Kaufman & Michel Gondry & Pierre Bismuth

25.

THE WIZARD OF OZ 
Screenplay by Noel Langley and Florence Ryerson and Edgar Allan Woolf Adaptation by Noel Langley. Based on the novel by L. Frank Baum

26.

DOUBLE INDEMNITY 
Screenplay by Billy Wilder and Raymond Chandler. Based on the novel by James M. Cain

27.

GROUNDHOG DAY 
Screenplay by Danny Rubin and Harold Ramis. Story by Danny Rubin

28.

SHAKESPEARE IN LOVE 
Written by Marc Norman and Tom Stoppard

29.

SULLIVAN'S TRAVELS 
Written by Preston Sturges

30.

UNFORGIVEN 
Written by David Webb Peoples

31.

HIS GIRL FRIDAY 
Screenplay by Charles Lederer. Based on the play "The Front Page" by Ben Hecht & Charles MacArthur

32.

FARGO 
Written by Joel Coen & Ethan Coen

33.

THE THIRD MAN 
Screenplay by Graham Greene. Story by Graham Greene. Based on the short story by Graham Greene

34.

THE SWEET SMELL OF SUCCESS 
Screenplay by Clifford Odets and Ernest Lehman. From a novelette by Ernest Lehman

35.

THE USUAL SUSPECTS 
Written by Christopher McQuarrie

36.

MIDNIGHT COWBOY 
Screenplay by Waldo Salt. Based on the novel by James Leo Herlihy

37.

THE PHILADELPHIA STORY
Screenplay by Donald Ogden Stewart. Based on the play by Philip Barry

38.

AMERICAN BEAUTY 
Written by Alan Ball

39.

THE STING 
Written by David S. Ward

40.

WHEN HARRY MET SALLY 
Written by Nora Ephron

41.

GOODFELLAS 
Screenplay by Nicholas Pileggi & Martin Scorsese. Based on book "Wise Guy" by Nicholas Pileggi

42.

RAIDERS OF THE LOST ARK 
Screenplay by Lawrence Kasdan. Story by George Lucas and Philip Kaufman

43.

TAXI DRIVER 
Written by Paul Schrader

44.

THE BEST YEARS OF OUR LIVES 
Screenplay by Robert E. Sherwood. Based on novel "Glory For Me" by MacKinley Kantor

45.

ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST 
Screenplay by Lawrence Hauben and Bo Goldman. Based on the novel by Ken Kesey

46.

THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE 
Screenplay by John Huston. Based on the novel by B. Traven

47.

THE MALTESE FALCON 
Screenplay by John Huston. Based on the novel by Dashiell Hammett

48.

THE BRIDGE ON THE RIVER KWAI 
Screenplay by Carl Foreman and Michael Wilson. Based on the novel by Pierre Boulle

49.

SCHINDLER'S LIST 
Screenplay by Steven Zaillian. Based on the novel by Thomas Keneally

50.

THE SIXTH SENSE 
Written by M. Night Shyamalan

51.

BROADCAST NEWS 
Written by James L. Brooks

52.

THE LADY EVE 
Screenplay by Preston Sturges. Story by Monckton Hoffe

53.

ALL THE PRESIDENT'S MEN 
Screenplay by William Goldman. Based on the book by Carl Bernstein & Bob Woodward

54.

MANHATTAN 
Written by Woody Allen & Marshall Brickman

55.

APOCALYPSE NOW 
Written by John Milius and Francis Coppola. Narration by Michael Herr

56.

BACK TO THE FUTURE 
Written by Robert Zemeckis & Bob Gale

57.

CRIMES AND MISDEMEANORS 
Written by Woody Allen

58.

ORDINARY PEOPLE 
Screenplay by Alvin Sargent. Based on the novel by Judith Guest

59.

IT HAPPENED ONE NIGHT 
Screenplay by Robert Riskin. Based on the story "Night Bus" by Samuel Hopkins Adams

60.

L.A. CONFIDENTIAL 
Screenplay by Brian Helgeland & Curtis Hanson. Based on the novel by James Ellroy

61.

THE SILENCE OF THE LAMBS 
Screenplay by Ted Tally. Based on the novel by Thomas Harris

62.

MOONSTRUCK
Written by John Patrick Shanley

63.

JAWS 
Screenplay by Peter Benchley and Carl Gottlieb. Based on the novel by Peter Benchley

64.

TERMS OF ENDEARMENT 
Screenplay by James L. Brooks. Based on the novel by Larry McMurtry

65.

SINGIN' IN THE RAIN 
Screen Story and Screenplay by Betty Comden & Adolph Green. Based on the song by Arthur Freed and Nacio Herb Brown

66.

JERRY MAGUIRE 
Written by Cameron Crowe

67.

E.T. THE EXTRA-TERRESTRIAL 
Written by Melissa Mathison

68.

STAR WARS 
Written by George Lucas

69.

DOG DAY AFTERNOON 
Screenplay by Frank Pierson. Based on a magazine article by P.F. Kluge and Thomas Moore

70.

THE AFRICAN QUEEN 
Screenplay by James Agee and John Huston. Based on the novel by C.S. Forester

71.

THE LION IN WINTER 
Screenplay by James Goldman. Based on the play by James Goldman

72.

THELMA & LOUISE 
Written by Callie Khouri

73.

AMADEUS 
Screenplay by Peter Shaffer. Based on his play

74.

BEING JOHN MALKOVICH 
Written by Charlie Kaufman

75.

HIGH NOON 
Screenplay by Carl Foreman. Based on short story "The Tin Star" by John W. Cunningham

76.

RAGING BULL 
Screenplay by Paul Schrader and Mardik Martin. Based on the book by Jake La Motta with Joseph Carter and Peter Savage

77.

ADAPTATION 
Screenplay by Charlie Kaufman and Donald Kaufman. Based on the book "The Orchid Thief" by Susan Orlean

78.

ROCKY 
Written by Sylvester Stallone

79.

THE PRODUCERS 
Written by Mel Brooks

80.

WITNESS 
Screenplay by Earl W. Wallace & William Kelley. Story by William Kelley and Pamela Wallace & Earl W. Wallace

81.

BEING THERE 
Screenplay by Jerzy Kosinski. Inspired by the novel by Jerzy Kosinski

82.

COOL HAND LUKE 
Screenplay by Donn Pearce and Frank Pierson. Based on the novel by Donn Pearce

83.

REAR WINDOW 
Screenplay by John Michael Hayes. Based on the short story by Cornell Woolrich

84.

THE PRINCESS BRIDE 
Screenplay by William Goldman. Based on his novel

85.

LA GRANDE ILLUSION 
Written by Jean Renoir and Charles Spaak

86.

HAROLD & MAUDE 
Written by Colin Higgins

87.

8 1/2
Screenplay by Federico Fellini, Tullio Pinelli, Ennio Flaiano, Brunello Rond. Story by Fellini, Flaiano

88.

FIELD OF DREAMS 
Screenplay by Phil Alden Robinson. Based on the book by W.P. Kinsella

89.

FORREST GUMP 
Screenplay by Eric Roth. Based on the novel by Winston Groom

90.

SIDEWAYS 
Screenplay by Alexander Payne & Jim Taylor. Based on the novel by Rex Pickett

91.

THE VERDICT 
Screenplay by David Mamet. Based on the novel by Barry Reed

92.

PSYCHO 
Screenplay by Joseph Stefano. Based on the novel by Robert Bloch

93.

DO THE RIGHT THING 
Written by Spike Lee

94.

PATTON 
Screen Story and Screenplay by Francis Ford Coppola and Edmund H. North. Based on "A Soldier's Story" by Omar H. Bradley and "Patton: Ordeal and Triumph" by Ladislas Farago

95.

HANNAH AND HER SISTERS 
Written by Woody Allen

96.

THE HUSTLER 
Screenplay by Sidney Carroll & Robert Rossen. Based on the novel by Walter Tevis

97.

THE SEARCHERS 
Screenplay by Frank S. Nugent. Based on the novel by Alan Le May

98.

THE GRAPES OF WRATH 
Screenplay by Nunnally Johnson. Based on the novel by John Steinbeck

99.

THE WILD BUNCH 
Screenplay by Walon Green and Sam Peckinpah. Story by Walon Green and Roy Sickner

100.

MEMENTO 
Screenplay by Christopher Nolan. Based on the short story "Memento Mori" by Jonathan Nolan

101.

NOTORIOUS 
Written by Ben Hecht

.................

»Reference1: .wikipedia.org

»Reference2: .wga.org

معرفی مهم ترین کتاب های فیلمنامه نویسی

1- راهنمای فیلمنامه نویسـ سیدفیلد/ ترجمه عباس اکبری ، انشارات ساقی (چاپ سوم ـ 1380)

2- راهنمای نگارش فیلمنامهـ یورگن ولف/ کری کاکسـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سروش(چاپ دوم ـ 1384)

3- درباره فیلمنامه نویسی ـ ادوارد دمیتریک ـ ترجمه فریدون خامنه پور/ محمد شهبا ، نشر دفتر پژوهش¬های فرهنگی (1381)

4- فیلمنامه نویسی برای سینما و تلویزیون ( 1 و 2) ـ آلن آرمر ـ ترجمه عباس اکبری ، انشارات سوره (1375)

5- مقدمه ای بر فیلمنامه نویسی ـ ابراهیم مکی ـ انشارات سروش(چاپ سوم ـ 1374)

6- داستان (ساختار ، سبک و اصول فیلمنامه نویسی) ـ رابرت مک کی ـ ترجمه محمد گذرآبادی ـ انتشارات هرمس(چاپ دوم ـ 1385)


شک تنها حقیقت است.
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ عصر ۰۷:۱۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Memento, حمید هامون, BATMAN, ایـده آلـیـسـت, آمادئوس, هانا اشمیت, ویگو مورتنسن, oceanic, جیمز باند, Princess Anne, کنتس پابرهنه, واتسون, پیرمرد
هستی گرا آفلاین
.
*

ارسال ها: 11
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
اعتبار: 3


تشکرها : 47
( 111 تشکر در 11 ارسال )
شماره ارسال: #2
RE: فیلمنامه ( ScreenPlay )

 .

.

.

.

دانلود:

دانلود فیلمنامه ی گاو

 

 

 

 

غلامحسین ساعدی  متولد ۱۳۱۴ درگذشته  ۱۳۶۴  معروف به گوهر مراد از نویسندگان معاصر ایرانی است.

قسمتی از مصاحبه ی ساعدی با رادیو بی‌بی‌سی : «زبان فارسی، ستونِ فقرات یک ملت عظیم است. من می‌خواهم بارش بیاورم. هرچه که از بین برود، این زبان باید بماند.

 

++++

_يكي از اهداف من از استارت اين جستار بررسي و گفت و گو پيرامون فيلمنامه ها بود،

اولین فیلم نامه ای که انتخاب کردم فيلمنامه ي گاو است.

_"قسمت هايي" از متني كه پيرامون اين "ف.ن" نوشته ام رو اينجا به اشتراك ميزارم اميدوارم براتون تازگي داشته باشه.

_پیشاپیش این رو هم بگم چون یه فیلمنامه نویس تازه کارم احتمالا متنم بدون اشکال نیست.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ــــــــــــــــــــــــــــــ

"ف.ن گاوـــــــ هستي گرا"

 

ابتدا بايد بگم اين فيلمنامه که توسط غلامحسين ساعدي نوشته شد اقتباسي بود از يكي از داستان هاي خودش يعني داستان چهارم كتاب عزاداران بَيَل كه در سال 1348 داريوش مهرجويي فيلم موفق گاو رو بر اساس اون ساخت.(يكي از سه فيلم اصلي موج نوي سينماي ايران كه جوايز زيادي هم كسب كرد)

البته بايد اين نكته رو هم بگم كه اين داستان اولين بار در سال 44 و در تله تئاتر توسط جعفر والي كارگرداني شد.و چهار سال بعد والي در فيلم مهرجويي نقش كدخدا رو داشت.

در ضمن،در ويكي پدياي فارسي و انگليسي "ف.ن"نويس رو مهرجويي و ساعدي معرفي كرده ولي در دو كتابي كه در دسترس دارم و معتبر هم هستن فقط ساعدي رو معرفي كردند.

برخي معتقدند كه ايده ي اين فيلم نامه از داستان"شاهزاده نوح بن منصور" الهام گرفته شده.البته به نظرم اين گمان خيلي نميتونه درست باشه چون اين دو داستان باهم تفاوت هاي اساسي دارند و تنها وجه اشتراكشان«خود گاو پنداري» شخصيت اصلي داستان هاست.

اما نظر ديگه اي  كه به گمانم به حقيقت نزديك تر باشه نظر آقاي جمال مير صادقي نويسنده و منتقد ادبي است كه معتقده منبع الهام  مجموعه ي داستاني عزاداران بيل داستان كوتاه"بالماسكه مرگ سرخ"اثر "ادگارد آلن"بوده.

نميدونم كه واقعا آقاي ساعدي براي نوشتن اين مجموعه از اين داستان الهام گرفته اند يا اين شباهت اتفاقي بوده ولي آنچه كه مشخص است اينه كه در كنار تفاوت هايي كه اين دو داستان دارند شباهت هاي غير قابل انكاري هم دارند.

 

 

داستان اين "ف.ن" يك داستان نمادين و راوي داستان هم سوم شخص است.كه علاوه بر نمادين بودن سياسي اجتماعي نيز هست.

"ف.ن"گاو رو در دو كتاب مختلف خوندم كه هركدوم كمي با اون يكي تفاوت داشت. نميدونم كدوم اصليه ولي نظرم رو درباره ي نسخه اي كه براي دانلود گذاشتم ميگم.

هر كدوم از شخصيت ها (يا تيپ ها) و نماد ها كه برام جالب بود رو در اين قسمت همراه با توضيحاتي مينويسم.

 

 

 

گاو:

در این"ف.ن"گاو یکی از نماد های مهمه،گاو نماد محصول کشور های تک محصولیه و در فرهنگ اساطیری هم گاو رو نماد زمین میدونن،حالا اگه این دو نکته رو با هم در نظر بگیریم متوجه میشیم که "گاو"در ایران میتونه نماد محصولی مانند"نفت"باشه که اگر برای این محصول جایگزینی به وجود نیاد در آینده ای نزدیک تمام شدن و یا از بین رفتنش قطعا ضربه ی سنگینی به کشور خواهد زد.

چند نکته در مورد گاو خیلی برام جالب بود یکی از اون ها مردنش بود "خون آمدن از گلو" موقع افتادنش به چاه هم در ف.ن نوشته که "با چشمانی نیمه باز بالا رو نگاه کرد".

 

 

مشدی حسن:

چندجا خوندم نوشته بودن بعضی ها معتقدن که ایشون مسخ شده ولی به نظر من مسخی درکار نیست.مسخ زمانی اتفاق میفته که در ظاهر و شکل انسان دگردیسی(Metamorphosis) صورت گرفته باشه(شاید به موضوع ربط نداشته باشه ولی جالبه که بدونید مسخ و تناسخ هم کاملا با هم متفاوت اند).

در مورد شخصیت مشدی حسن ظاهرا "خود باختگی"اتفاق افتاده که روان پزشک ها بهش میگن "الینه شدن"(جالبه که خود ساعدی هم روانپزشک بوده).

در کل از این شخصیت میشه فهمید که وابستگی بیش ازحد به هرچیز اساسی که در زندگی جایگزینی براش وجود نداره در صورت از دست دادنش قطعا طبعات بد و گاها جبران ناپذیری به وجود میاره.

 

 

اسلام(اصلان):

هرچند که معتقدم که ما اگر بخواهیم فیلمنامه ها و در کل سینما رو بررسی کنیم باید به دین و سیاست هم بپردازیم،چون گاهی حتی به صورت کامل فیلمنامه ها به دین و سیاست مربوط میشه ولی اینبار بنا به دلایلی استثناء ترجیح میدم در مورد این شخصیت و هدف "ف.ن"نویس از اون و غیره نظر ندم و فقط قسمت هایی از فیلمنامه که قصد توضیح داشتم رو بدون توضیح اینجا قرارمیدم.

فقط این رو بگم که اسم اصلی این شخصیت"اسلام" هست که با گذر زمان و به صورت غیر خودجوش به "اصلان"تبدیل شد یا بهتر بگم تبدیلش کردند.در حقیقت اینکه نام این شخص اسلام باشه یا اصلان بسیار هم مهم است چراکه نویسنده قصد دارد با گفتار و رفتار این شخص ......... [no comment]

و اما متن هایی از ف.ن.......

 

 

_اسلام کلاهش را برداشت،گذاشت روی کاهدان.مردها هم بلند شدند،کلاه ها را گذاشتند روی کاهدان.

+

186_خارج .جلو خانه ی اسلام.روز.

اسلام مشغول بستن الاغ به گاری است. از دور صدای دایره شنیده میشود.گاری آماده است.اسلام بقچه و فانوس روشنی را توی گاری میگذارد و سوار میشود گاری راه می افتد......اسلام به طرف بیرون ده راه می افتد.

+

خارج.حیاط.روز

کدخدا:پس چه کارش کنیم؟

اسلام:می ندازیمش توی چاه!

+

158_خارج.دره.روز

اسلام ترکه را از دست کدخدا میگیرد و شروع به زدن مشد حسن میکند و به شدت عصبانی است.

اسلام:

هی!هی!راه برو حیوون!برو حیوون دیگه،برو حیوون!

 

+

 57_خارج.حیاط.روز

اسلام سنگی به ته چاه می اندازد و گوش می دهد(یا در نسخه ی دیگه،مردها همه گوش دادند)

 

 

زن مشدی حسن(و زن های دیگر):

در ادبیات اجتماعی زن ها نماد جامعه اند. نویسنده در این فیلمنامه هم زن مشدی حسن و هم زن های دیگه رو اشخاصی منفعل و نظاره گر نشون میده که تنها کارشون گریه و چاره جویی از دیگران است.

 

 

بیل و مردم بیل:

بیل به گمانم نمادی از کشور ایران باشه و مردم اون هم نمادی از مردم جامعه هستند.

 

 

کدخدا:

در فیلمنامه ای که در این پست اوردم پیشنهاد کنده شدن پوست گاو توسط  مشد جبار داده شده در نسخه ی دیگه توسط کدخدا پس در این مورد نمیتونم نظر بدم.

ولی چیزی که مشخص اینه که با وجود اینکه مردم برای مشکلاتشان از ایشون کمک میخوان اما سرنوشت مردم بیل برای کدخدا اهمیت چندانی نداره(مانند پادشاه داستان بالماسکه).

 

 

فانوس و ماه:

یکی از نماد های مورد علاقعه ی من در این داستان فانوس و ماه بودن،فانوس هم نماد حقیقت و روشنایی است.

فانوس در این ف.ن در قسمت های مختلفی از متن اورده شده و حالات مختلفی داره که مفاهیم مختلفی رو هم به خواننده انتقال میده.

در جایی از متن میگوید(البته نه در این نسخه) فانوس دودزده(سیاه) است در جایی دیگر روشن است در اواخر داستان اسلام فانوس روشنی رو روی گاریش گذاشته و به بیرون ده میبره.

در همون قسمت های آخر(بازهم نه در این نسخه)زن مشدی حسن با فانوس روشنی روی پشت بام طویله نشسته بود.

 

موسرخه:

هر چند که تفاوت های اساسی دارند اما شخصیت موسرخه توی این فیلمنامه تا حدودی منو یاد پسر بچه ای که توی فیلم مارمولک نقش کوتاهی داشت انداخت.هر چند در این فیلمنامه مورد تمسخر دیگران بود ولی احساس میکنم تنها کسی بود که تمام ماجرا و رویدادها رو داشت از بیرون میدید.

 

در مورد رابطه ی "حسنی و مشد ریحان" ، "خواهر عباس و اسماعیل" و نماد پورس و پورسی ها و چند مورد دیگر هم ترجیح میدم برداشت شخصیم رو نگم.

 


شک تنها حقیقت است.
۱۳۹۴/۱۱/۳۰ عصر ۱۲:۲۳
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : Memento, oceanic, جیمز باند, کنتس پابرهنه, حمید هامون, BATMAN, واتسون, ماهی گیر, پیرمرد
جیمز باند آفلاین
در حال ماموریت!!
***

ارسال ها: 248
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۴/۶/۱۰
اعتبار: 18


تشکرها : 1390
( 2178 تشکر در 233 ارسال )
شماره ارسال: #3
RE: فیلمنامه ( ScreenPlay )

با سپاس از هستی گرای عزیز

درباره فیلم جاودانی "گاو"...

هرچند شخصا از سمبولیسم فرار میکنم و در هنگام نوشتن سعی دارم از سمبولها استفاده نکنم ولی بسیار نویسندگانی هستند که سمبولیسم از ابزار همیشگی آنان میباشد.

در این فیلم هم کم نداریم و هستی گرای گرامی اشاره های زیبایی داشتند به نقل از کتاب. همچنین مهاجمین به روستا را که میتوان به مهاجمان بلقوه کشور یاد کرد. البته شاید حذف آن از فیلم، مسئله خاصی نداشته باشد.

به هرحال فیلم و فیلمنامه پر از پیام و نماد و نشانه است. فیلمی عمیق که چندبار تماشای آن از لطف آن کم نخواهد کرد. فیلمنامه قوی، کارگردانی یکدست و بازیهای فراموش نشدنی همه و همه فیلم را به یک شاهکار تبدیل کرد.

باز سپاس از هستی گرا


ارادتمند شما، جیمز باند
۱۳۹۴/۱۱/۳۰ عصر ۰۳:۴۷
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : هستی گرا, Memento, حمید هامون, BATMAN, واتسون, ماهی گیر
هستی گرا آفلاین
.
*

ارسال ها: 11
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
اعتبار: 3


تشکرها : 47
( 111 تشکر در 11 ارسال )
شماره ارسال: #4
RE: فیلمنامه ( ScreenPlay )

 .

 

.

.

.

.

فيلمنامه: ديباچه ي نوين شاهنامه

به دليل شهرت اين فيلمنامه به احتمال بسيار آن را خوانده ايد ولي اگر هم نه،خواندن آن را پيشنهاد ميكنم چون دست كم ارزش يك بار خواندن را دارد.احتمالا شما هم مثل من پس از خواندنش افسوس ساخته نشدن فيلم اين فيلمنامه را ميخوريد.هرچند ساختن فيلم،فيلمنامه هاي اين چنيني بودجه ي هنگفتي ميطلبد ولي من ترجيح ميدهم بودجه هايي كه صرف ساختن فيلم و سريال هاي بي كيفيت فعلي ميشود،صرف ساختن اينگونه فيلم ها شود كه بزرگان ايران زمين و فرهنگ ايراني را بهتر و بيشتر به مردم مي شناسانند.

فيلمنامه ديباچه ي نوين شاهنامه توسط بهرام بيضائي و در سال 1365 نوشته شد.فيلمنامه به زندگاني فردوسي بزرگ از جواني تا پيري وحتي به برخي از وقايع پس از مرگ او مي پردازد.

نويسنده در اين فيلمنامه به سه زمان گذشته (زندگاني فردوسي)،حال(بعد از مرگ فردوسي) و قسمت هايي از شاهنامه مي پردازد(در بين ماجراهاي زندگي فردوسي صحنه هايي از زندگاني شخصيت ها و پهلوانان شاهنامه نيز آورده ميشود) و قصد اصلي او آشنا كردن خواننده با زندگي فردوسي و سختي ها ،رنج ها و مشكلاتي است كه او در هنگام سرودن شاهنامه با آن ها مواجه شده است.

شعر هايي كه از شاهنامه در اين فيلمنامه آمده است در كنار اينكه نشان دهنده ي آگاهي كامل نويسنده از شاهنامه است جذابيت فيلمنامه را هم براي مخاطب آن افزايش ميدهد.

گفته مي شود منابعي كه نويسنده از آن ها براي داستانش استفاده كرده به صورت كلي اين منابع بوده اند،

روايت هاي چهار مقاله نظامي عروضي،كتاب تاريخ سيستان،ديباچه بايستقري،تذكرة الشعراء دولت شاه سمرقندي و خود شاهنامه.

يكي از موضوعات اصلي اين داستان هم اختلافات و درگيري هاي سلطان(محمود غزنوی) با فردوسي است كه ظاهرا در واقعيت به اين گستردگي نبوده چون قسمت اصلی شاهنامه در دوره ي سامانيان نوشته شده است و ویرایش(حذف و اضافه)آن در دوران غزنویان بوده است .البته جداي از آن كه گفته مي شود در ابتداي همين دوره هم سلطان مشكلي با فردوسي و شاهنامه نداشته بلكه با گذشت زمان و به دلايلي مخالفت سلطان با فردوسي و اشعارش آغاز گشته است.

داستان با مرگ فردوسي بزرگ و بردن جسد او به گورستان آغاز مي شود كه در راه گورستان دانشمند متعصب و مريد زشت روي راه را بر آنها مي بندند و با تهديد و ترساندن آنها،مجبور مي شوند جسد را به بياباني بيرون از توس ببرند.فردوسي در خانواده اي دهقان(البته در داستان واژه ي دهقان براي ايرانيان نيز استفاده ميشود)،زاده مي شود و به تاريخ كهن ايران زمين علاقه مند مي شود پس از كشته شدن دقيقي تصميم مي گيرد راه او را ادامه دهد و به پايان رساند.پس از به شهرت رسيدن شاهنامه دشمني هاي دانشمند متعصب،والي،سلطان،خليفه و....با فردوسي آغاز ميشود.سرودن شاهنامه باعث ميشود از كارش كه همان كشاورزي و رسيدگي به باغ پدري است باز بماند و با گذر زمان فقير و فقيرتر شود.فردوسي در اين فيلمنامه دو فرزند(يك پسر و يك دختر) دارد دختر خردسال او هنگام به آتش كشيدن خانهيشان دچار شك شده و لال مي شود پسرش در حدود سن 15 سالگي در جنگ و دعوايي محلي به دليل شور و هيجان حاصل از خواندن داستان هاي شاهنامه وبه دنبال كسب شهرتي مانند آن اسطوره ها شركت مي كند و كشته مي شود.بعد از آن دو اتفاق ناگوار براي فردوسي همسر داناي او نيز ميميرد و او را در باغ  پدريشان دفن مي كنند.در كنار همه ي اين بلاها دشمنان او را به آتش پرستي هم متهم مي كنند.

به باور بسياري، مطالب و اتفاقات آورده شده در اين فيلمنامه بيشتر جنبه ي داستاني دارند و سند تاريخي قوي و قابل قبولي ندارند مثال هايي از متن كه از نظر تاريخي مسلم نيست.

مرگ پسر فردوسي درسن 15 سالگي و در يك منازعه ،آتش زدن خانه ي فردوسي و لال شدن دختر او،رفتن فردوسي به ديدار امير مازندران،حضور دختر شاعر بر آرامگاه او،مسلح شدن او براي نبرد يك تنه با سپاه سلطان، تعدادی از آن ها هستند.


شک تنها حقیقت است.
۱۳۹۴/۱۲/۶ عصر ۱۱:۰۰
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : BATMAN, Memento, Papillon, هانا اشمیت, حمید هامون, واتسون, ماهی گیر, پیرمرد
ارسال پاسخ