به نام خدا
و با سلام به دوستان کافه کلاسیک
.
.
[ بازی بابِل بوبِل - BuBLE BoBLE - از زیباترین و محبوبترین بازیهای ساخته شده برای کودکان در دهه های گذشته میباشد . این بازی که بواسطه گرافیک خوب - برای کنسولهای بازی C 64، آمیگا و سگا - موسیقی شاد، جوایز و امتیازات فراوان به شکل خوراکی های دوست داشتنی، محیط و فضای کودکانه اوقات دلچسبی را برای بچه ها ایجاد مینمود؛ این قابلیت را در خود داشت تا بعنوان یک بازیِ دسته جمعی، اکثر اعضای خانواده - حتی کودکانی با سنین پایین - را جذب خود نماید . متاسفانه بدلیل فقدان قوانین کپی رایت در کشور، بازیهایی اینچنین همواره بصورت ناقص منتشر میگشتند و چه بسا در اواسط بازی با پیغام خطای دستگاه متوقف و به پایان میرسید و لذا داستان و انتهای آن تا مدتها در ابهام باقی میماند . ]
.
.
.
.
بازی بابِل بوبِل BuBLE BoBLE محصول ژاپن در سال 1986
.
این بازی برای اولین بار با نام Baburu Boburu - نام ژاپنی バ ブ ル ボ ブ ル - توسط شرکت ژاپنی Taito برای دستگاههای سکه ای آرکِید گیم - Arcade game - ساخته گردید .
و متعاقباً نسخه های آن برای کنسولهای بازی و کامپیوترهای خانگی تطبیق داده شد - Porting، تطبیق این بازی بین سالهای 1986 تا 1996 برای اکثر کنسولها مانند C 64، سگا، آتاری ST، شارپ Sharp X68000، سونی MSX2، پی سی های تحت داس، Amstrad CPC و ZX Spectrum انجام گردید -
بازی بابل بوبل سرشار از دمیدن حباب و تبدیل دشمنان به امتیاز است . این بازی دارای یکصد مرحله بوده و نمونه ای اولیه از بازیهایی است که دارای پایان هایی متعدد میباشد - این پایان ها به عملکرد بازیکنان و کشف گمشده ها وابسته است -
داستان این بازی درباره دو برادر بنام های بابی و بوبی است - Bubby & Bobby - که هیولایی بنام بارن فون بلوبا Baron Von Blubba - با ربودن و اسارت دوستانشان خود آنها را نیز به دو اژدهای کوچک تبدیل کرده است و اکنون باب و بوب باید صد مرحله را تا نجات خود و دوستانشان به پایان برسانند .
دو اژدهای کوچولو در این مراحل با دمیدن حباب به سوی دشمنان شان، قبل از ترکیدن مجدد حباب، آنان را به خوراکی های خوشمزه ای از قبیل کیک و شیرینی و ... تبدیل میکنند - تبدیل اول هزار امتیاز، تبدیل دوم بصورت پیوسته دو هزار و سومین تبدیل بصورت پشت سر هم شامل چهار هزار امتیاز میباشد -
هر مرحله دارای محدودیت زمانی است و در پایان مدت زمان مشخص شده با پیغام عجله کنید -! Hurry - به بازیکنان هشدار داده میشود . درصورت پایان مهلت تعین شده؛ دشمنان شکست ناپذیر میشوند و تنها راه، فرار از مقابل آنها است - تا زمانیکه یکی از دو اژدها شکار شوند -
در این بازی برخورد با بعضی اشیا مانند چتر، ستاره دنباله دار، چراغ قدیمی، جام معجون جادویی ... باعث کمکهای بازی می گردد که شامل فِرِز کردن دشمنان، حالت آسانسور و عبور از چنین مرحله، تند شدن ریتم بازی جهت کمک در از بین بردن دشمنان و همینطور استفاده از ستاره دنباله دار برای پاک کردن صفحه نمایش از وجود آنان است .
در مرحله آخر، آنها باید با رییس بزرگ - یک کارکتر بزرگ شده از هیولاهای بازی - در غار مبارزه کنند . برای مبارزه نهایی آنان ابتدا باید معجون سحر آمیزِ نورانی را بدست آورده و حبابهای نور را - صاعقه - بصورت پشت سر هم بسوی او پرتاب کنند تا هیولا آسیب ببیند .
این بازی جز اولین بازیهایی است که دارای چند پایان بود . اگر مراحل در حالت بازی تک نفره به اتمام میرسید باریکن پایان بد را بدست می آورد - Bad ending - و پیغام دستگاه این بود که یکبار دیگر همراه با دوست خود تلاش کند - Try again with your friend - و اگر این بازی در حالت دو نفره به پایان میرسید آنها به پایان خوب دست میافتند و دوستانشان را آزاد میکردند - Good ending -
همچنین در نسخه آمریکاییِ این بازی حالت فوق العاده ای وجود داشت - Super mode - که در آن مراحل سخت تر و سریعتر انجام میگرفت و با اتمام مراحل در حالت دو نفره آنها به یک پایان واقعی دست میافتند - True ending - در یکصدمین مرحله رییس واقعی ظاهر میشد و در آنجا مشخص میگشت؛ هیولا والدینشان را طلسم نموده است . در نهایت و در پایان بازی همه آنها آزاد میشدند و زندگی و ایام را بخوبی و خوشی سپری میکردند - تا زمان اتفاقات بازی جزیره رنگین کمان که موضوع پست های بعدی است -
.
موسیقی این بازی زیبا توسط تیم ژاپنیِ Zuntata نوشته شده است - پیتر کلارک برای نسخه کامپیوتر خانگی C 64، دیوید ویتاکر برای آمیگا و تیم فواین برای آتاری wikipedia : Bubble Bobble . ST
.
http://s5.picofile.com/file/8148650950/B...E.flv.html
.
.
.
kurt steiner