[-]
جعبه پيام
» <لوک مک گرگور> متشکرم دوست گرامی. منهم همیشه از خواندن مطالب جذاب و دلنشین تان کمال لذت را برده ام.
» <رابرت> بررسی جالب تأثیر فیلم "پاندورا و هلندی سرگردان" بر انیمیشن "عمو اسکروچ و هلندی سرگردان" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...6#pid45456
» <رابرت> سپاس از دون دیه‌گو دلاوگا و لوک مک گرگور عزیز به خاطر مطالب تحقیقی، تحلیلی و زیبای اخیرشان
» <دون دیه‌گو دلاوگا> "بچه‌های کوه تاراک" : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...3#pid45453
» <مارک واتنی> ممنونم رابرت جوردن عزیز
» <رابرت جوردن> سپاس از مارک واتنی و بتمن
» <مارک واتنی> رابرت عزیز و گرامی ... این بزرگواری و حسن نیت شماست. دوستان بسیاری هم در کافه، قبلا کارتون و سریال های زیادی رو قرار داده اند که جا داره ازشون تشکر کنم.
» <مارک واتنی> دانلود کارتون جذاب " فردی مورچه سیاه " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45437
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سینما و معماری
نویسنده پیام
مراد بیگ آفلاین
دوست قدیمی
***

ارسال ها: 388
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۵/۱/۱۰
اعتبار: 36


تشکرها : 2702
( 2392 تشکر در 283 ارسال )
شماره ارسال: #11
RE: سینما و معماری

چند روز پیش از برای تجدید خاطرات دوران کودکی پای تماشای فیلم سینمایی نوستالژیک آوار نشسته بودم و مثال اغلب دوستان کلافه از گرمای تابستان، بناگه نکته ای در لابلای تماشای فیلم بذهنم رسید که با بیان مقدّمه ای کوتاه به عرض شما بزرگواران میرسانم باشد که مورد استفاده قرار گیرد.
معماری سنتی ایرانی بعنوان یکی از نسل های پایدار معماری، دارای ویژگیهایی بخصوصی است که در مقایسه با معماری دیگر کشورهای جهان از ارزشی ویژه برخوردار گردیده است: چون طراحی و پوشش مناسب ،محاسبات دقیق و رعایت مسائل فنی و علمی و تزئینات گوناگون که در عین بی آلایشی بسیار باشکوه وبا عظمت جلوه میکند.
یکی از بزرگترین مزیت های معماری سنتی برخلاف معماری های امروزی توجه دقیق به شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی و کارایی انرژیهای تجدید پذیری چون هوا و نور و حرارت آفتاب است که بسته به تفاوت اقلیمی و تغییرات آب و هوایی هماره بدنبال آسان زیستی و کاهش هزینه های زندگی بوده است برخلاف معماری های امروزی که بر پایه ی استفاده از انرژیهای تجدیدناپذیری چون سوخت فسیلی طراحی میشود و بالطبع هزینه های زندگی را نیز بالا میبرد.
خیلی از دوستان چنانچه واژه ی حوض به گوششان بخورد بی درنگ پرنده ی خیالشان به سمت حیاطهای بزرگ بناها و خانه های  سنتی پر میکشد ،اما شاید از فلسفه ی ساخت حوض و حوضچه هایی در داخل این بناها به زیر گنبد هایی سر باز بی خبر باشند؛

در مناطق گرمسیر اکثرا، در داخل خانه ها و بناهای عمومی ،حوض خانه ای مرکّب از گنبد و حوض با محاسبه ای دقیق بر سر راه هوای انتقالی پیرامون بنا ساخته میشد بشکلی که جریان هوای گرم از طریق دریچه ی باز تعبیه شده بر سر گنبد،داخل بنا گردیده و پس از برخورد به سطح آب حوض در طول بنا پراکنده شود بدین طریق جریانی از هوای مطبوع و خنک  هماره در داخل آن بنا برقرار بوده و رطوبت مورد نیاز سرا را تأمین میکرد درست همانکاری را که کولرهای آبی و گازی البته با صرف هزینه های سرسام آور و کمر شکن بلطف آرتیشکت های پر ادعای امروزی انجام میدهد...

لوکیشن مرکزی فیلم سینمایی آوار در واقع حوضخانه ای است با معماری ناب ایرانی که در باور پذیری روایت فیلم برای بیننده نقش بسزایی بازی میکند، هرچند بنظر میرسد بصورت عامدانه و آگاهانه جهت پیشبرد داستان فیلم ،تصویری واحد از حوض و گنبد آن در یک قاب از دوربین گنجانده نمیشود.

گوشه هایی از فیلم سینمایی آوار(1364) به کارگردانی سیروس الوند - حوضخانه ی محمود خان


مراد بیگ : من ادعائی ندارم ، خاله لیلا : ادعائی ندارم خودش کم ادعائی نیست .
۱۳۹۶/۵/۱۶ صبح ۰۱:۵۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : ال سید, شارینگهام, سروان رنو, پرنسس آنا, دون دیه‌گو دلاوگا, BATMAN, Classic, کاپیتان اسکای, زرد ابری, Kathy Day, پروفسور, کنتس پابرهنه
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
سینما و معماری - سروان رنو - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴, عصر ۰۵:۵۰
RE: سینما و معماری - دون دیه‌گو دلاوگا - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴, عصر ۰۹:۱۴
RE: سینما و معماری - دون دیه‌گو دلاوگا - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸, عصر ۰۹:۵۲
RE: سینما و معماری - مراد بیگ - ۱۳۹۶/۵/۱۶ صبح ۰۱:۵۹
RE: سینما و معماری - دون دیه‌گو دلاوگا - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴, صبح ۰۳:۵۶