[-]
جعبه پيام
» <Kathy Day> جناب اﻟﻜﺘﺮﻭﭘﻴﺎﻧﻴﺴﺖ از شما بسیار ممنونم...
» <مارک واتنی> خواهش می کنم بتمن عزیز
» <BATMANhttps://www.aparat.com/v/XI0kt
» <BATMANhttps://www.doostihaa.com/post/tag/%D8%A...kanon-2021
» <BATMANhttps://www.aparat.com/v/pFib3
» <BATMAN> با تشکر از مارک واتنی عزیز/ نسخه های سینمایی بامزی هم منتشر شدن/ بامزی تو سوئد خیلی محبوبه، از گذشته تا به امروز ازین شخصیت انیمیشن تولید میشه
» <مارک واتنی> ارادت شارینگهام عزیز
» <شارینگهام> درود بر همه ی دوستان ، سپاس از مارک واتنی عزیز
» <مارک واتنی> دانلود کارتون قدیمی و نوستالژیک "بامزی" بصورت کامل و دوبله فارسی : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...7#pid45427
» <کنتس پابرهنه> توی یک دنیای موازی، امروز 45 ساله شده... https://imgurl.ir/uploads/c93116_HL.jpg
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بیست هزار فرسنگ زیر دریا
نویسنده پیام
BATMAN آفلاین
Nightmare
*

ارسال ها: 790
تاریخ ثبت نام: ۱۳۹۱/۳/۵
اعتبار: 81


تشکرها : 10479
( 12694 تشکر در 564 ارسال )
شماره ارسال: #1
Video بیست هزار فرسنگ زیر دریا

با شرکتپیتر لوره // کرک داگلاس // پل لوکاس // جیمز میسون

يکی از مهمترين و به روايتی جاه طلبانه ترين فيلمهای زنده ديزنی است که در زمان نمايش بسيار مورد توجه قرار ميگيرد

در وهله اول به دليل رمان علمی تخيلی و درخشان ژول ورن که در سال 1870 منتشر شده بود

داستانی متفاوت و پر هيجان در جای جای سطور راز آلود آن، پر کشش، تاثير گذار و جذاب مينمايد

ترکيب اين دو استاد خيال پرداز (ژول ورن، ديزنی) اثري درخشان با صحنه پردازی های با شکوه و مبتکرانه و فضاهای ديدنی و چشمگير است

بازيگران
حضور بازيگرانی مشهور و قدرتمند همچون کرک داگلاس و جيمز ميسون ترکيبی ارزشمند و اثری ماندگار و فراموش نشدنی در صنعت سينما به يادگار ميگذارد

ميسون در شخصيت کاپيتان نيمو همچنان با وقار و متانت بازی تاثيرگذاری را از خود ارائه ميدهد و به خوبی مرز نبوغ و جنون ناخدای دريای ناتيلوس را تجسم ميبخشد

کرک داگلاس در ارائه نقش ندلند ملوانی جسور و بی پروا در عين حال شاد و سرخوش لحظاتی ديدنی و جذاب را عينيت ميبخشد 

همچنين پل لوکاس به نقش پروفسور آروناکس متخصص مخلوقات دريايی و دستيار دست و پا چلفتی اش کانسيل که پيتر لوره شخصيت او را بازی ميکند 

همگی حضوری مناسب و مثال زدنی دارند 

 دوبله
صداگذاری اثر با حضور جمعی از هنرمندان با تجربه در عرصه دوبله شکل گرفته است که طبعا دوبله ای به یادماندنی را برای تماشاگر به ارمغان میاورد

همچنین، انتخاب گویندگان برای چهار شخصیت اصلی فیلم با آگاهی لازم و به درستی انجام شده است

به طوریکه تماشاگر در همان لحظات ابتدایی فیلم به خوبی با نقشها ارتباط برقرار میکند

مضاف بر اینکه در گویندگی نقشهای فرعی نیز از حضور هنرمندان مجربی همچون جواد پزشکیان، پرویز ربیعی، احمد مندوب هاشمی بهره
میبرد

با تشکر از زینال بندری گرامی جهت شناسایی اسامی گویندگان، و با تشکر از جناب زاپاتا 


طراح صحنه
طراحی صحنه جان ميهان بسيار مبتکرانه و هوشمندانه در ايجاد صحنه هايی بی نقص همانگونه که در اثر خالق داستان بوده بسيار استادانه اجرا شده است

ريچارد فلايشر نیز به عنوان کارگردان اثر، نقشی تعيين کننده در هدايت بازيگران دارد 

لوکيشنهای عالی در کادر سینما اسکوپ و رنگهای بي نظير و خيره کننده تکنی کالر توسط سه فيلمساز به نام و زبردست اين اثر را کامل ميکند

نمایی از کابین اختصاصی کاپیتان نیمو

از صحنه های حذف شده تلویزیون

 فیلمنامه
فيلمنامه اثر توسط ال فلتون نگاشته شد، ال فلتون در دوره کاری خود همکاری فيلمنامه های بسياری را برای ريچارد فلايشر نويسندگی کرد

زمانی که ريچارد فليشر به ساخت آثار سينمای کم هزينه و نوار روی آورد، فلتون از همراهان هميشگی او بود

حضور ال فلتون و کرک داگلاس در پشت صحنه

درباره کارگردان
ريچارد فلايشر از تلويزيون سنتی به سينما راه پيدا کرد

 او در اواخر دهه 40 اوج دوره کاری خود را در تلويزيون به سر ميبرد، پس از فيلمسازی در ساخت سريالهای موفق 

سرانجام در سال  1946 پا به عرصه سينما ميگذارد و در کمپاني RKO فعاليت ميکند

در سال 1949 اثر مشهور به دام افتاده را کارگردانی ميکند که فيلمنامه آن توسط همکار نزديک او ال فلتون نوشته ميشود

لويد بريجز در اين اثر نقش آفرينی ميکند، اما اثر باب ميل فلايشر حاشیه باریک است که در سال 1952 فيلمسازی آن را بر عهده ميگيرد

که بار ديگر ال فلتون فيلمنامه اين اثر سينمايي را مينگارد که بعدها و در دهه 90 بازسازی ميشود

ريچارد فلايشر در سال 1958 با کرک داگلاس و تونی کرتيس يک تيم سينمايی تشکيل ميدهد

اثر سينمايی وایکینگها حاصل تلاش آنها ميباشد، اين فيلم دومين همکاری فليشر با کرک داگلاس بود پس از اثر ماندگار بيست هزار فرسنگ زير دريا

در سال 1959 اورسن ولز در فيلمي با نام اجبار که يک درام جنايی و زندگينامه ای بود و به کارگردانی اين فيلمساز، نقش آفرينی ميکند

در سال 1984 دوره جديدی از کارهای فلايشر در سينما آغاز ميشود و آرنولد شوارتزنگر بازيگر اکشن هاليود هنرپيشه فيلم او ميشود

حاصل اين همکاری نزديک اثر سينمايی کُنان نابودگر بود که در آن رمان موفقيت تجاری و هنری بالايی را به دست آورد (با توجه به نوع نگرشی که در دهه 80 در سينما رواج داشت)

در سال 1985 ريچارد فليشر و آرنولد شوارتزنگر همکاری مجددی را تجربه ميکنند که حاصل آن فيلم سونیای سرخ بود

داستان فيلم درباره يک شخصيت افسانه ای شمشير زن است که اين اثر دنباله ای بود بر ادامه  فيلم کنان که نسخه اول محسوب ميشد

هدف فيلمساز و بازيگر ساخت نسخه دوم و کسب يک موفقيت ديگر بود

از دیگر آثار شاخص ریچارد فلایشر میتوان به باراباس 1961، سفر شگفت انگیز 1965،چه گوارا 1968 و تورا! تورا! تورا! 1970 (داستان حمله به پرل هاربر) اشاره کرد

موسیقی
 همچنين موسيقی پل اسميت و يوهان سباستين باخ در تکميل لحظات داستان فوق العاده ميباشد

نکات فنی
يکی از نکات مهم فيلم فيلبرداری آن بصورت اسکوپ و تکنی کالر ميباشد

در آن زمان مهندسين کمپانيهای مختلف سعی ميکردند ورژن ها و اندازه های متفاوتی از تصوير را خلق کنند

تا تماشاگر  از حمله بی مهابای تلويزيون که يک رقيب بزرگ برای سينما محسوب ميشد ايمن باشد

و سينما را همچنان به عنوان يک صنعت سرگرمی ساز اول حفظ کرده و اين تجارت بزرگ را سر پا نگه دارند

به همين دليل انوع و اقسام ترفندهای تکنيکی و هنری به کار گرفته ميشد که از جمله آنها سينما اسکوپ بود

سينما اسکوپ در واقع با يک عدسی بسيار بزرگ و خاص به نام  عدسی آنامورفیک شکل ميگرفت

کار بسيار مهم اين عدسی وسعت ديد و اندازه تصوير را از لحاظ عرص بصری يک تصوير بسيار بسيار گسترش ميداد

به اين صورت که شما زمانی که سعی داشتيد در يک نگاتيو 35 ميلی متری يک تصوير را ثبت کنيد

قادر بوديد اندازه محدودی از عرض را در آن زمان استفاده کنيد که اين عرض تصوير 35 ميلی متری بر روی پرده سينما در يک اندازه محدود و خاصي ميتوانست بزرگ باشد

اما زمانی که عدسی آنامورفيک ساخته شد به فيلمسازان و تصويربردان اجازه داد گستره و پهنای بزرگتری را روی نگاتيو 35 ثبت کنند

کار اين عدسی فشرده کردن تصوير بر روي همان اندازه نگاتيو 35MM بود

به اين ترتيب که شما قادر بوديد تصوير را باندازه تقريبی 70 ميلی متر  ولی بر روی نگاتيو 35 بصورت فشرده شده جمع ميشد که اين تصوير به همان شکل قابل نمايش نبود

زمانی که فيلبرداری به اتمام ميرسيد و نگاتيوها آماده ظهور و چاب بودند مجددا برای پروسه پخش فيلم، اينبار بررسی آنامورفيکی به شکل معکوس نياز بود

بدين معنا که همان تصوير جمع شده که شخصيتها در آن دچار کششهای غير قابل قبول و غير طبيعی بودند

با برعکس شدن اين عدسی مجدد ميتوانست به همان زاويه عريض که از ابتدا مورد نظر بود در آمده و در نتيجه شخصيتها به همان شکل و اندازه طبيعي خود قابل نمايش باشند

و تصوير از عرض بسيار بسيار گسترده ای برخوردار ميشد که اصطلاحا اَسپکت ريشيوی (Aspect Ratio / نسبت بين عرض به طول تصوير) تصوير به همان حالت طبيعی خود در آمده بود

سکانس و ديالوگ 
مطالب پيش رو بخش کليدی فيلم و جوهره کاراکتر نيمو است که تماشاگر در فيلم بايستی داستان او را شاهد باشد

در سکانسی که پروفسر آروناکس با کاپيتان نيمو در حال بحث و گفتگو است و از او درباره احساساتش سوال ميکند

نیمو سوالی فلسفی مطرح میکند که آیا از قدرت عشق با خبری پروفسور و پروفسور پاسخ ميدهد آری فکر ميکنم بدانم

سپس نیمو در ادامه میگوید پس چطور از قدرت تنفر با خبر نیستی! به این دلیل که تنفر به اندازه همان عشق میتواند قلب را لبریز کند و انسان را به تسخیر خویش درآورد

در پایان اشاره ای میشود به سکانس درگيری اختاپوس غول پيکر در ميانه فيلم که هنوز و با گذشت ساليان تماشايی است!

______________________________________________________

در فرصتی دیگر به تحلیل بخشهای دیگری از فیلم اشاره میشود

مطالب پس از رونوشت و ویرایش بخشهایی از آن، در پیش نویس ذخیره و سپس ارسال شده و از  وبلاگ یا انجمنی کپی برداری نشده است
تقریبا دو سال قبل در جعبه پیام عنوان کردم که به این فیلم علاقمندم و اگه روزی فرصتی پیش اومد مطالبی دربارش مینویسم

مرجع/ شبکه نمایش

منتقد/ مشهود محسنیان


! I'M BATMAN I'M VENGEANCE
۱۳۹۴/۴/۲۹ صبح ۰۴:۰۲
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : پیرمرد, نیومن, rahgozar_bineshan, زینال بندری, حمید هامون, هایدی, اسکورپان شیردل, برو بیکر, هانا اشمیت, خانم لمپرت, مگی گربه, برت گوردون, اتان ادواردز, Memento, دکــس, بولیت, سروان رنو, سرهنگ آلن فاکنر, ژیگا ورتوف, ایرج, زبل خان, جروشا, کارآگاه علوی, رامین_جلیلوند, مکس دی وینتر, Hari, جیمز باند, دون دیه‌گو دلاوگا, زرد ابری, ال سید, باربوسا
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
بیست هزار فرسنگ زیر دریا - BATMAN - ۱۳۹۴/۴/۲۹ صبح ۰۴:۰۲
RE: بیست هزار فرسنگ زیر دریا - BATMAN - ۱۳۹۶/۷/۱۰, عصر ۰۶:۱۸