[-]
جعبه پيام
» <رابرت> "ناصر"های گوینده-دوبلور در "خاطرات سودا زده من" https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...2#pid45592
» <شارینگهام> تقدیم به کنتس عزیز: «نومید مشو ،امید می‌دار ای دل* در غیب عجایب است بسیار، ای دل»
» <کنتس پابرهنه> جناب شارینگهام عزیز مرسی برای این کشفیات... پس من از حالا به خودم وعده ی پنجمین ستاره رو دادم.
» <سروان رنو> بحث تاریخی درباره مهاجران و تیم ملی فوتبال آلمان و فرانسه ... https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...8#pid45568
» <شارینگهام> سلام و درود ، خوش آمدید
» <master of puppet> سلام به تمامی کاربران کافه کلاسیک
» <Emiliano> «مرتضی اردستانی» عزیز هم رفت. ایشون چهره‌پرداز بودن و گاهی بازی می‌کرد. نقش کوچیکی هم در تله‌تئاتر «برده رقصان» داشتن.
» <مارک واتنی> آدمیرال عزیز ... خواهش می کنم. خوشحالم مورد پسند قرار گرفت
» <آدمیرال گلوبال> وای پسر دمت گرم...!!! چند وقت پیشا دنبال این سریال آدم کوچولوها بودم ببینم که الان زحمتش کشیدی ممنون مارک واتنی
» <مارک واتنی> سریال کمیاب " آدم کوچولوها " دوبله فارسی و کامل : https://cafeclassic5.ir/showthread.php?t...9#pid45539
Refresh پيام :


ارسال پاسخ 
 
رتبه موضوع
  • 7 رای - 4.57 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تک فریمهای ماندگار
نویسنده پیام
دن ویتو کورلئونه آفلاین
پیشکسوت
*

ارسال ها: 1,074
تاریخ ثبت نام: ۱۳۸۹/۸/۱۰
اعتبار: 53


تشکرها : 1834
( 10948 تشکر در 271 ارسال )
شماره ارسال: #30
RE: تک فریم های ماندگار ...

ژان پل سارتر

با عرض رخصت از پیشگاه آقا میثم عزیز ...

به نقل از وبلاگ تاریخ ما و ویکی پدیا :

(( «ژان پل سارتر» در ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ در پاریس به دنیا آمد. پدرش «ژان باتیست سارتر» افسر نیروى دریایى بود که در پانزده ماهگى «ژان پل» از دنیا رفت. «سارتر» در نوشته هایش به ندرت از پدرش یاد مى کند. مادرش «آن مارى شوایتزر» برادرزاده «آلبرت شوایتزر» برخلاف پدر «سارتر» نقش مهمى در زندگى اش ایفا مى کند. «سارتر» تحصیلات دبیرستانى خود را در دبیرستان شهر «لاروش» آغاز مى کند اما پس از مدتى محیط پرتنش و عارى از اخلاقیات دبیرستان او را به تغییر محل تحصیل و ادامه تحصیل در دبیرستان «لویى لوگدان» وا مى دارد. در نوزده سالگى وارد دانشسراى عالى پاریس مى شود و چهار سال بعد در امتحانات نهایى رشته فلسفه مردود اعلام مى شود. دلیل مردودى «سارتر» عقیده اش در مورد فلسفه بود که مى گفت: «فلسفه فهمیدنى است، نه حفظ کردنى».
در امتحانات سال بعد، سارتر با درجه ممتاز قبول شد و «سیمون دوبووار» و «ژان هیپولیت» رتبه هاى بعدى را از آن خود کردند.
در این برهه از زمان بود که آشنایى «سیمون دوبووار» و «ژان پل سارتر» اتفاق افتاد و پس از مدتى به رابطه اى عمیق مبدل شد که تا پایان عمرشان ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۳۱ سارتر به عنوان معلم فلسفه به دبیرستان «لوهاور» رفت و به همین دلیل مدت ها از «دوبووار» دور بود و پس از بازگشت هر دو تصمیم به ازدواج گرفتند.


بین سال هاى ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ سارتر فرصتى مطالعاتى براى سفر به برلین و مطالعه فلسفه نوین آلمانى به دست مى آورد و در برلین نوشته هاى «هوسرل» و «هایدگر» را مطالعه مى کند و از مفاهیم هر دو تاثیر مى پذیرد. آنچنان که این تاثیرات بعدها در کتاب هاى «هستى و نیستى» ۱۹۴۱ تحت تاثیر هایدگر و «رساله تخیل» (۱۹۳۶)، «نظریه احساسات» (۱۹۳۹) و «مخیلات» (۱۹۴۰) تحت تاثیر «هوسرل» پدیدار مى شود.
پس از بازگشت از آلمان در سال ۱۹۳۶ رمان «تهوع» را در شهر لوهاور مى نویسد. «دوبووار» در خاطرات خود نقل مى کند زمانى که «سارتر» در «لوهاور» تدریس مى کرد دچار تخیلات و توهماتى شده بوده و فکر مى کرد خرچنگ ها او را دنبال مى کنند. که این ترس و وحشت در نمایشنامه «گوشه نشینان آلتونا» متجلى مى شود.
«سارتر» اولین رمانش را به انتشارات مشهور «گالیمار» مى برد و «گاستون گالیمار» آن را با تردید مى پذیرد و نام کتاب را از «مالیخولیا» به «تهوع» تبدیل مى کند.
رمان «تهوع» تفسیرى است بر آنارشیسم فلسفى به معناى نفى هرگونه اجبار. در همین سال «ژان پولهان» یکى از سردبیران گالیمار داستان جدید «سارتر» با عنوان «دیوار» را براى چاپ در مجله اش مى پذیرد. در سال ۱۹۳۸ مجموعه داستان هاى دیوار چاپ شد و همان سال «تهوع» به عنوان رمان سال برگزیده شد.
«هنرى پیتر» منتقد شهیر فرانسوى در مورد «سارتر» و مجموعه داستان «دیوار»ش مى گوید: «در فرانسه در صد سال اخیر پس از بالزاک، تاکنون داستان کوتاهى به اهمیت مجموعه داستان هاى دیوار نیامده است.» در همان سال «سارتر» به سمت استاد فلسفه در دبیرستان «لویى پاستور» شهر «نوئى» در نزدیکى پاریس منصوب شد. با آغاز جنگ جهانى دوم «سارتر» به جبهه مى رود و در بخش هواشناسى مشغول به خدمت مى شود و فرصت مى یابد تا نوشتن جلد اول از رمان سه جلدى «راه هاى آزادى» را به پایان برساند و در ۲۱ ژوئن ۱۹۴۰ در سى و پنجمین سالگرد تولدش به اسارت ارتش آلمان درمى آید و یک سال بعد از اسارت آزاد مى شود. پس از آزادى شاهکار فلسفى اش «هستى و نیستى» را که تحت تاثیر «هایدگر» نوشته بود به چاپ مى رساند.

سارتر به حزب کمونیست پیوست و حتی به عنوان سخنگوی حزب به شوروی سفر كرد. پس از آن، ریاست انجمن فرانسه - شوروی را به عهده گرفت و عضو شورای جهانی صلح شد. هواداری سارتر از حزب کمونیست فرانسه تا پاییز 1956- که تانکهای شوروی به بوداپست یورش بردند - ادامه داشت. وی پس از امضای شکایت جمعی از روشنفکران چپگرا و کمونیست های معترض، در مصاحبه ای طولانی با نشریه «اکسپرس»، خود را از حزب جدا کرد.
سارتر نمایشنامه نویسى چیره دستى بود. در سال ۱۹۴۳ او نمایشنامه «مگس ها» را به رشته تحریر درآورد و پس از آنکه این نمایشنامه روى صحنه رفت، موجب شگفتى همگان شد چه از لحاظ ساختار ادبى و فلسفى و چه از لحاظ مفاهیم سیاسى که در لفافه بیان شده بود.

این رمان نویس، نمایشنامه نویس، فیلسوف اگزیستانسیالیست و منتقد ادبى در سال ۱۹۶۴ براى جایزه نوبل ادبیات انتخاب شد اما او در اعتراض به نظام اجتماعى بورژوا از دریافت جایزه امتناع کرد. 
از سال ۱۹۷۳ این فیلسوف بزرگ قدرت بینایى خود را به تدریج از دست داد و در اواخر عمرش کور شد. او در ۱۵ آوریل ۱۹۸۰ بر اثر التهاب ریه در پاریس درگذشت. او حتی تا پایان عمر یک چهره سرشناس جهانی باقی ماند؛ خبر درگذشت او به سرعت در سراسر جهان پخش شد و حدود ۵۰هزار نفر در پاریس در مراسم خاکسپاریش شرکت کردند، در حالی كه بیش از ده سال از افول سارتر در فرانسه گذشته بود. این مراسم پرجمعیت‌ ترین تشییع جنازه یك فیلسوف در قرن بیستم بود؛ از این نظر می توان او را به ولتر - فیلسوف بزرگ عصر روشنگری فرانسه - تشبیه نمود.
خاکستر او در گورستانی در حوالی محل زندگی دوران پیری اش در محله‌ای از پاریس به خاک سپرده شد، جایی که ۶ سال بعد همسفر زندگی اش سیمون دوبووار به همراهش آرمید.
۳ سال پس از مرگ سارتر، سیمون دوبووار کتابی با نام تشریفات خداحافظی در مورد مرگ وی منتشر کرد.
یک هفته بعد از مرگ سارتر روی جلد هفته نامه نوول ابزرواتور که سارتر به آن علاقه داشت و واپسین گفتگوهایش هم در آن منتشر شده بود، بر زمینهٔ سرمه‌ای تیره تصویر درشتی از چهرهٔ سال خوردهٔ سارتر چاپ شد، و زیر آن با حروف سفید واپسین عبارت کتاب واژه‌ها آمد:
((تمامی یک انسان، از تمامی انسان‌ها ساخته شده و برابر کل آن‌ها ارزش دارد، و ارزش هر یک از آن با او برابر است.))

.............................

و من به این گفته او سخت علاقمندم :

(( مراقب قلب ها باشيم

وقتی تنهاییم ، دنبال دوست می گردیم .

پیدایش که کردیم ، دنبال عیب هایش می گردیم .

وقتی که از دست دادیمش ، دنبال خاطراتش می گردیم .

و همچنان تنها می مانیم .

 هیچ چیز آسان تر از قلب نمي شکند ... ))

یا حق ...


من با این حرفی که می زنید کاملا مخالفم . ولی حاضرم جانم را بدهم تا شما حق داشته باشید این حرف را بزنید ... ولتر
۱۳۹۰/۱۰/۷ عصر ۱۱:۵۹
یافتن تمامی ارسال های این کاربر نقل قول این ارسال در پاسخ
تشکر شده توسط : ژان والژان, Papillon, میثم, بانو, حمید هامون, الیشا, مگی گربه, اسکورپان شیردل, هری کثیف, پرومته, رزا, dered, oceanic, گولاگ
ارسال پاسخ 


پیام در این موضوع
RE: تک فریمهای ماندگار - Papillon - ۱۳۹۰/۱۱/۵, عصر ۰۸:۳۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۱/۱۸, عصر ۰۴:۲۹
RE: تک فریمهای ماندگار - پرومته - ۱۳۹۰/۱۲/۳, عصر ۰۶:۱۹
RE: تک فریمهای ماندگار - رزا - ۱۳۹۱/۳/۳۱, عصر ۰۸:۳۲
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۴/۱, عصر ۰۷:۰۸
قدردانی... - بانو - ۱۳۹۱/۸/۱۲, صبح ۱۲:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۱۲:۳۱
RE: تک فریمهای ماندگار - زبل خان - ۱۳۹۱/۹/۵, عصر ۰۷:۴۵
RE: تک فریمهای ماندگار - ادی فلسون - ۱۳۹۲/۲/۹, عصر ۰۲:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - آماندا - ۱۳۹۲/۲/۱۰, صبح ۱۱:۰۹
RE: تک فریمهای ماندگار - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۱:۰۴
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۲/۷/۱۹, صبح ۰۴:۳۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بولیت - ۱۳۹۲/۷/۲۷, عصر ۰۶:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - اکتورز - ۱۳۹۳/۱/۳۱, صبح ۰۲:۱۰
RE: تک فریمهای ماندگار - واتسون - ۱۳۹۴/۵/۱۰, عصر ۱۲:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - ال ماریاچی - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۱۲:۵۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۵, عصر ۰۳:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۲۹, عصر ۰۷:۱۱
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۵/۵/۱۱, عصر ۰۶:۱۲
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۴/۳۱, عصر ۰۴:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلئوپاترا - ۱۳۹۵/۵/۳, عصر ۰۲:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - Classic - ۱۳۹۵/۶/۱۱, صبح ۱۱:۱۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۱۷, صبح ۱۲:۱۴
RE: تک فریمهای ماندگار - BATMAN - ۱۳۹۶/۲/۱۷, عصر ۰۸:۴۷
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۸, صبح ۱۱:۰۶
RE: تک فریمهای ماندگار - بوچ کسیدی - ۱۳۹۶/۲/۱۹, صبح ۰۹:۴۰
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۲/۲۴, عصر ۰۹:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۳/۲۳, عصر ۰۱:۴۸
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۴/۲۹, عصر ۰۴:۴۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۳۹۶/۷/۲۷, عصر ۰۵:۰۰
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۷/۹/۱, عصر ۰۹:۳۷
RE: تک فریمهای ماندگار - پرنسس آنا - ۱۳۹۹/۲/۲۹, عصر ۰۶:۳۳
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۱/۵/۷, صبح ۱۰:۵۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۱۳, صبح ۰۸:۲۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۵/۲۹, صبح ۰۸:۱۵
RE: تک فریمهای ماندگار - کلانتر چانس - ۱۴۰۱/۶/۱۲, عصر ۱۲:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - مورچه سیاه - ۱۴۰۱/۶/۱۶, عصر ۰۴:۵۶
RE: تک فریمهای ماندگار - سروان رنو - ۱۴۰۲/۴/۴, عصر ۱۱:۰۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۸/۱۲, صبح ۱۲:۳۱
RE: تک فریم های ماندگار ... - دزیره - ۱۳۹۰/۸/۲۹, عصر ۰۴:۱۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۷, عصر ۱۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۸, صبح ۱۱:۲۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۱۰, عصر ۰۶:۲۲
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۹/۱۳, عصر ۰۳:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۹/۲۳, صبح ۱۰:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, صبح ۱۲:۳۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۴, عصر ۱۱:۱۶
RE: تک فریم های ماندگار ... - سروان رنو - ۱۳۹۰/۹/۲۷, عصر ۱۰:۰۸
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۶, صبح ۱۱:۵۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - Papillon - ۱۳۹۰/۱۰/۶, عصر ۰۹:۰۵
RE: تک فریم های ماندگار ... - دن ویتو کورلئونه - ۱۳۹۰/۱۰/۷ عصر ۱۱:۵۹
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۸, عصر ۰۴:۵۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵, عصر ۰۴:۴۰
RE: تک فریم های ماندگار ... - میثم - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸, عصر ۰۵:۱۴
RE: تک فریم های ماندگار ... - چارلز کین - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹, عصر ۰۲:۴۳
RE: تک فریم های ماندگار ... - پرومته - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱, عصر ۱۲:۲۴
[split] ماندگارها - زبل خان - ۱۳۹۲/۵/۲, صبح ۰۶:۳۷
[split] یک عکس ... یک خاطره ... - Schindler - ۱۳۹۲/۷/۱۴, عصر ۰۵:۰۱